Design to Market-ontwerper Liselot Cobelens: 'Tapijt ontwikkelen voor museum in de VS en kunstwerk maken voor station Den Bosch'

Een nieuw tapijt ontwikkelen voor een project in de Verenigde Staten, een installatie maken voor het station in Den Bosch en experimeteren met nieuwe materialen en grondstoffen. Design to Market- ontwerper Liselot Cobelens is volop in ontwikkeling. Hoe gaat dat? En welke rol speelt Design to Market hierin?

“Het landschap en veranderende klimaatpatronen hebben mijn interesse al een lange tijd. Mijn tapijt Dryland heeft op de Dutch Design Week veel aandacht gekregen en als vervolg daarop ben ik bezig met een project in Californië, met het Museum of Craft & Design. Dit museum organiseert een 1,5 jaar durende reizende expositie met diverse tapijten, waaronder eentje die ik ga maken”, vertelt ze.

Tapijt in de VS
“Ik ben 12 dagen naar de VS geweest in de afgelopen maand om daar de droogteproblematiek verder te onderzoeken en met experts te spreken. Het tapijt dat ik ontwikkel geeft inzicht in het verhaal van het landschap en brengt verschillende perspectieven samen. Binnenkort begin ik met de testjes voor dit tapijt. Dit wordt weer een heel ander werk, met andere kleuren en structuren, passend bij Californië. Uiteindelijk is het tapijt op de Dutch Design Week 2024 te zien en daarna vertrekt het dus voor 18 maanden naar de VS.”
Naast het ontwikkelen van tapijten, is Liselot nog met verschillende andere projecten bezig. Zo rondde ze in juni het werk Otherland af, een installatie die ze met kunstenaar Jeanine Vloeimans in opdracht van de gemeente Den Bosch maakte. “Ik deed mee met een open call van de gemeente en Jeanine ook. We zitten allebei bij een hub van TalentHub Brabant en het klikte meteen. Dus besloten we samen een werk te maken”, vertelt ze. Aan de achterzijde van het station, bij de Paleisbrug, is het werk te bewonderen.

Experimenteren
“Ik ben daarnaast nog bezig met het experimenteren met nieuwe materialen. Ik wil me graag richten op de grond in Nederland, daar zit op veel plekken gif in. Dat is op dit moment niet gevaarlijk, maar als de temperatuur blijft stijgen door de klimaatverandering, kan de chemie in de grond veranderen en daarmee kan het dus wel gevaarlijk worden”, vertelt Liselot. “Om dat proces zichtbaar te maken in producten, wil ik graag met pigment werken dat reageert op temperatuur. In de vorm van vazen en keramiek.”

KOP en Design to Market
Tot slot houdt Liselot zich bezig met een project van KOP, partner in Design to Market, waarin ze de toekomst van Breda en het klimaat in de stad verbeeldt. De opdracht kreeg ze via een pitch bij Design to Market. “Ik vind Design to Market super waardevol. In de cursus en workshops leer ik presenteren, pitchen en hoe ik bijvoorbeeld met klanten omga. Ik vind het fijn dat ik het geleerde ook meteen in de praktijk kan toepassen. De training zakelijk leiderschap helpt mij echt heel veel.”