Designcoach Barbara Vos aan het woord: ‘Inspirerende ontwerpers vol doorzettingsvermogen’
Om de ontwerpers binnen Design to Market nóg verder te brengen en ze te helpen bij hun ontwikkeling, zijn de designcoaches onderdeel van het traject. Barbara Vos, creatief leider van de Embassy of Food, programmamaker en onderzoeker, is een van die designcoaches. Ze deelt haar ervaring met Design to Market en de ontwerpers.
“Vanuit mijn eigen expertise en ervaring kennis overdragen en de jonge generatie klaarstomen, vind ik heel belangrijk. Vragen als: ‘Hoe werk je samen met bedrijven?’ en ‘Hoe betrek je maatschappelijke organisaties?’ zijn heel relevant hierin. Ik werk al heel lang samen met ontwerpers en kijk naar samenwerkingen die niet altijd voor de hand liggen. Juist daardoor heb ik veel connecties door de jaren heen opgebouwd. Dat is ook weer fijn voor de ontwerpers”, vertelt Barbara.
“Ik leer ook veel van de ontwerpers die ik coach; hoe zij hun projecten aanpakken en hoe zij staan voor een duurzame verandering met hun ontwerpen. Soms is het een zoektocht merk ik, daar kan ik dan hopelijk bij ondersteunen”, zegt ze. “Ik coach Liselot Cobelens, Katinka Feijs en Kornelia Dimitrova, ze zijn allemaal heel anders, dat maakt het coachen ook leuk. Bij de ene ontwerper gaat het meer over de lange termijn doelen en herpositionering, bij de ander over hoe je een project kunt presenteren zonder meteen een verkooppraatje te houden.”
“Ze zijn allemaal inhoudelijk heel sterk en hebben een groot doorzettingsvermogen. Dat geldt voor alle ontwerpers bij Design to Market trouwens, ik vind dat heel mooi om te zien. Dat werkt inspirerend, hoe zij alles aanpakken en zich ontwikkelen. Daar kan ik van leren. Door de coaching hoop ik dat ze leren zich nog beter te positioneren, ook al doen ze dat eigenlijk al heel goed”, zegt ze.
“Het is belangrijk om te laten zien wat je als ontwerper kan brengen in de maatschappij, maar ook om je zakelijk op te stellen en je werk en jezelf te kunnen verkopen. Daar help ik ze graag bij verder.