Design to Market-ontwerper aan het woord: Sanne Beijer
Als ontwerper sociaal-relevante impact maken, is voor Design to Market-ontwerper Sanne Beijer heel belangrijk. Al tijdens haar Master Industrial Design aan de Eindhoven University of Technology kwam naar voren dat ze graag een bijdrage wil leveren aan de maatschappij met haar werk. In navolging daarvan, doet ze sinds juni 2023 een promotieonderzoek aan de TU/e rondom het vraagstuk 'technologie implementatie binnen de dementiezorg'.
In samenwerking met het Expertise Centrum Dementie & Technologie en zorgorganisatie Stichting Pleyade Arnhem voert ze het onderzoek uit. "Tijdens mijn afstudeeronderzoek bij de Master heb ik een interactieve museuminstallatie gemaakt die het dagelijks leven van mensen met dementie laat zien. Mantelzorgers en mensen met dementie vertelden hierin hoe zij dat ervaren", vertelt ze. "Ik vind het wel relevant om zulke maatschappelijke thema's werk te maken. Mensen die zelf minder hun stem kunnen laten horen, voor hen wil ik juist zulke projecten doen. Tijdens mijn afstuderen had mijn familie wel het vermoeden dat mijn oma dementie ontwikkelde, maar dat is nooit gediagnosticeerd.”
Relevante ontwerpen maken
Het promotieonderzoek is daarom een mooie opvolging van haar afstudeeronderzoek. "Juist de combinatie van academisch en praktijkgericht werken, vind ik interessant. Ik zet mijn kennis als ontwerper in om het onderzoeksproces vorm te geven. In co-creatie een tool ontwikkelen om de implementatie van technologie in de dementiezorg te vergemakkelijken, dat is het doel van dit onderzoek", zegt ze. "Juist doordat ik met een zorginstelling samen werk hierin, heb ik het gevoel dat ik veel meer kan bijdragen en iets ontwikkel dat echt relevant is voor de organisatie en mensen. De complexiteit in de zorg is al zo groot, ik hoop dat dit onderzoek en de tool daar iets in te kunnen bieden."
Design to Market
Binnen Design to Market focus ik me nu vooral op mijn persoonlijke ontwikkeling. Hoe positioneer ik mezelf als ontwerper binnen de design- en de wetenschappelijke wereld? Daar ben ik nu mee bezig. Met mijn designcoach Madelaine Berlis richt ik me op hoe ik de connectie tussen de academische wereld en de ontwerpkant kan behouden, nu ik me vooral op onderzoek richt. Dat is een grote toevoeging van Design to Market voor mij; het helpt me heel erg om ook te kijken naar buiten de academische wereld. Een netwerk opbouwen, leren mezelf te presenteren en concreet leren uitleggen wat ik doe. Dat wil ik op de Dutch Design Week 2024 graag laten zien: hoever ik nu ben met mijn promotieonderzoek en waar ik heen ga met dit onderzoek."