Meet the Mentor: August Mertens
Bij Design to Market werken we met een mentorcollectief met meerdere mentoren die de jonge ontwerpers coachen en begeleiden. Een van deze mentoren is August Mertens, oprichter van onder andere Femly. We spraken August over zijn mentorschap:
"Ik ben allereerst een levensgenieter en avonturier. Van oorsprong ben ik accountant, maar ik heb op een gegeven een stap gemaakt naar het zelfstandig ondernemerschap. Zo heb ik interim crisismanagement gedaan in de zorg, maar ook bestuursfuncties. Toch merkte ik dat ik los wilde breken van het interim-wereldje en toen heb ik volgende stap gezet. Ik ben een start up begonnen, Femly, wel zorggerelateerd - een videocall product voor de hele familie wat ook voor opa en oma makkelijk werkt.Tegelijk merkte ik dat ik het leuk vind om jonge mensen te begeleiden en adviseren in het ondernemerschap. En soms stap ik ook in als investeerder.
Zo’n 2,5 jaar geleden leerde ik Jos kennen, de coördinator van Design to Market, en toen kwam dat allemaal bij elkaar. Als mentor vind ik het ontzettend leuk om betrokken te zijn bij de ideeën van jonge mensen, daar krijg ik energie van. Om samen de plannen te ontwikkelen, door te pakken en ze te leren om echt effectief te zijn.
Ik vind de jonge enthousiaste mensen die echt willen leren heel fijn om mee te werken. Ik denk soms wel dat ze echt wel groter mogen denken. Waar ik echt jaloers op kan zijn, is de manier waarop ze presenteren: echt heel goed, strak en to the point.
Zelf vind ik dat je eigenlijk altijd een mentor of coach kan gebruiken in je loopbaan, in welke fase in je carrière je je ook bevindt. In mijn loopbaan heb ik veel coaches gehad, vooral als accountant. Daarna als ondernemer toch minder, en als ik er zo hardop over nadenk heb ik dat verzuimd om bij mezelf goed te integreren. Een goed voornemen dus om dat te veranderen.
Ik maak als mentor deel uit van een mentorcollectief, een hele diverse groep mentoren. En dat heeft ook voor mij een meerwaarde, want je leert mensen buiten je eigen netwerk op een hele leuke manier kennen.
Als mentor voor Design to Market wil ik bij de designers bereiken dat ze heel bewust een aantal kernpunten toepassen bij de ontwikkeling van hun start up. Zo vind ik dat een ondernemer altijd bij zichzelf moet blijven, moet toetsen of hij of zij genoeg energie heeft om het onzeker start up proces aan te kunnen en sterk genoeg om de tegenvallers en pivets te verwerken. Daarnaast moet je je echt kwetsbaar kunnen opstellen en om hulp kunnen vragen. Je moet een team samen kunnen stellen en daarnaast ook afscheid kunnen nemen van mensen die niet leveren wat jij nodig hebt. Voor een start up heb je ook echt lef nodig. Je moet continu bezig zijn met je einddoelgroep en dag in dag uit valideren, waardoor je je weer kwetsbaar opstelt. En tot slot: het commerciële plaatje. Ben je in staat om geld uit de markt te krijgen? Ik merk ook dat dat laatste voor deze groep creatieve makers soms heel groot voelt, terwijl we dat financiële plaatje ook in een heel simpel stappenplan kunnen vatten. We moeten vooral niet bang zijn voor wat cijfers en het tot de kern brengen."