Wat levert de samenwerking in Design to Market op voor zowel museum als maker? Paulo Martina en Joke Backx over hun partnership in het traject.

De samenwerking tussen musea en de jonge makers uit Design to Market gaat verder dan simpelweg hun werk tentoonstellen. Wat het dan nog meer behelst? Paulo Marina van Museum Van Bommel Van Dam in Venlo en Joke Backx van Designmuseum Den Bosch spraken hierover met redacteur Iris van de Boezem van Talenthub Brabant.

Paulo Martina: “Als museum hebben we een bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Juist de verbinding met de wereld buiten de museummuren is voor ons essentieel. Op dit moment wordt er gewerkt aan ‘Nieuwe Uitzichten’, een project dat zich richt op het herdefiniëren van buitenplekken in de stad. Bijvoorbeeld door pleinen en straten te vergroenen. Dit project krijgt ook een plek in ons museum. Op zolder komt een audiovisuele beleving waar bezoekers hopelijk zo lang mogelijk blijven om te genieten van wat ze horen en zien. Die opdracht loopt nu via Design to Market. Een mooie klus, want je moet over álles nadenken: van signing tot en met de manier waarop je de beelden en geluiden deelt.”
 
Joke Backx: “Onze samenwerking met Design to Market startte in een moeilijk jaar. We moesten dicht, open en toch weer dicht. Wél hebben we een jaar lang opgetrokken met de hub, de organisatie en de makers. We weten wat de structuur is en we kunnen daar met onze toekomstige opdrachten hopelijk beter op inspelen. Dat is trouwens niet: jonge talenten laten tentoonstellen. Het gaat er meer om dat ze ons helpen onderzoek doen of dat ze meedenken over hoe we tentoonstellingen inrichten. Zo lieten we een aantal talenten al wel meekijken naar het festival bij onze GOTH-tentoonstelling. Dat was heel leerzaam. Zij waren bijvoorbeeld erg enthousiast over de workshops, terwijl ik dacht dat dit meer iets was voor een oudere doelgroep. Maar ze kregen gelijk. De inschrijvingen liepen heel hard.”

Lees hier het hele artikel.